Mixing different types of metallic implants during fracture fixation – results of an online survey of over 1,000 surgeons

Mixing different types of metallic implants during fracture fixation – results of an online survey of over 1,000 surgeons

De Faoite D, Hanson B, Höntzsch D

 

Objective: Different materials are used in implants around the world (e.g. Stainless Steel, Titanium). We wanted to understand the current usage of materials in trauma surgery and surgeons‘ beliefs around the topic.

Method: An attitudinal survey on the practice of mixing different types of metallic implants during fracture fixation was conducted. The questionnaire was distributed via email to a global network of trauma and orthopedic surgeons (approx. 45000). The survey, which comprised of 23 questions, ran from 14 May 2013 until 16 June 2013 and the SurveyMonkey service was used. A total of 1113 participants started the survey and 1038 finished it (93.3%).

Results:

Respondents: The 1033 respondents who answered this question practice surgery in Europe (454; 44%), Asia Pacific (234; 23%), Latin America (129; 12%), Middle East and Africa (115; 11%), plus the USA and Canada (101; 10%).

Materials currently used: 1101 respondents reported Stainless Steel (56%) followed by Titanium and Titanium Alloy (43%) as the most popular materials used. 70% of respondents (781/1108) cited availability as the reason why they chose one material over another, with familiarity at 44% (491/1108) second.

Attitude toward mixing metals: Only 10% of all respondents (113/1097) gave a favorable response when asked how likely they were to use mixed metal implant constructs. However, 30% of respondents have used a construct that mixed metals (335/1102). 202/330 comments on why they mixed metals related to availability, while 72/330 comments related to personal choices and beliefs. Under ‚Availability,‘ some comments were received that the hospital decided on the implant, not the surgeon. Furthermore, others noted that they took material from other cases that were already open.

Overall, 48% (515/1082) reported having specific concerns with using implants that mix metals, with 406/496 surgeons commenting on these concerns specifically mentioning metal reaction / corrosion / electrolysis.

Change in practice: Respondents were asked about possible behavior changes. 44% of Titanium users (424/926) agreed that they would use Stainless Steel screws in a Titanium plate if screw removal was significantly improved. 52% of Stainless Steel users (520/992) would use a Titanium plate with Stainless Steel screws if the construct was proven to be more flexible and have better fatigue strength. 53% of these Stainless Steel users (509/956) would use a Titanium plate with Cobalt Chromium Molybdenum alloy (CoCrMo) screws if the construct was proven to be more flexible and had better fatigue strength.

Conclusions: There is an obvious reluctance by 90% of surgeons to use mixed metal implant constructs, although 70% of them have never used them. Availability rather than choice is the leading driver when mixed metals are used. However, surgeons appear to be open to changing their viewpoint with favorable responses ranging from 44% to 53% received for proposed future improved mixed metals scenarios.

 

Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie (DKOU 2014). Berlin, 28.-31.10.2014. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2014. DocWI18-1160

doi: 10.3205/14dkou078, urn:nbn:de:0183-14dkou0786

Published: October 13, 2014
© 2014 De Faoite et al.
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Einschätzung von Lebensqualität, körperlichem und psychischem Zustand sowie der Zufriedenheit von Sarkompatienten

Einschätzung von Lebensqualität, körperlichem und psychischem Zustand sowie der Zufriedenheit von Sarkompatienten

Sachsenmaier S, Ipach I, Kluba T

Fragestellung: Sarkome sind eine heterogene Gruppe von Tumoren mit unterschiedlichem biologischen Verhalten je nach histologischem Subtyp.In der Literatur gibt es bisher wenig Information über die Lebensqualität und psychische Belastung von Sarkompatienten durch die Diagnose und Therapie.Ziel unserer Umfrage war es, ein Risikoprofil für Sarkompatienten zu entwickeln, um die Therapie besser an die Bedürfnisse der Patienten anpassen zu können.

Methodik: Unsere Studie basiert auf einer Umfrage unter Einsatz eines Fragebogens, der aus 71 Fragen zur individuellen emotionalen, psychischen und körperlichen Verfassung nach Sarkomdiagnose besteht.Insgesamt wurden Daten von 66 Patienten, die aufgrund einer Sarkomerkrankung in unserer Abteilung operativ behandelt wurden, in die Studie eingeschlossen.Sie hatten den ausgefüllten Bogen in einem festgelegten Zeitraum von 4 Monaten zurückgeschickt.Die Patientendaten wurden anonym erhoben, gespeichert und mithilfe statistischer Analysen mit JMP SAS ausgewertet.

Ergebnisse und Schlussfolgerung: Die eingeschlossenen Patienten waren zwischen 40 und 91 Jahren alt.30 Frauen und 36 Männer nahmen an der Studie teil.Berufstätige Patienten äußerten im Vergleich zu Arbeitslosen und Berenteten den Wunsch nach mehr Information über die Therapie der Erkrankung (n=58, p=0,040).Berentete Patienten fühlten sich aufgrund der Erkrankung von ihrem sozialen Umfeld eher ausgeschlossen (n=64, p< 0,001).Die Beziehungen zwischen Patienten und deren Partnern veränderten sich bei kinderlosen Paaren durch die Erkrankung am meisten (n=57, p=0,0005).Eine Veränderung des Sexuallebens durch die Erkrankung wurde vor allem von weiblichen Patienten beschrieben.
Der psychoonkologische Dienst wurde am häufigsten von Patientinnen konsultiert (n=58 p=0,111), sowie von Patienten mit höherem Bildungsstand (n=59, p=0,0148). Die Ergebnisse zur emotionalen Verfassung ergaben, dass Patienten mit starkem familiärem Rückhalt (n=64, p=0,0776) und Patienten, die den psychoonkologischen Dienst konsultierten (n=59, p=0,0485), nach der Erkrankung zuversichtlicher in die Zukunft blicken. Aktuelle emotionale Instabilität war assoziiert mit weiblichem Geschlecht (n=63, p=0,0175) und mit schlechter körperlicher Verfassung (n=64, p<0,001).

Zahlreichere Konsultationen des psychoonkologischen Dienstes während der Therapie beeinflussten die aktuelle Glücklichkeit positiv (n=56, p=0,0029).

Wir fanden, vereinbar mit der aktuellen Literatur, eine signifikante Korrelation zwischen aktueller Lebensqualität und körperlichem Zustand der Patienten (n=64, p<0,001).

Mithilfe unserer Umfrage war es möglich, die körperliche, psychische und soziale Situation von Sarkompatienten besser einschätzen zu können.Der Risikopatient ist die ältere, berentete und allein stehende oder verwitwete, kinderlose Patientin.Die emotionale Verfassung könnte durch früheres Anbieten psychoonkologischer Betreuung, durch Intensivierung der Aufklärung und durch verstärkte körperliche Rehabilitationsmaßnahmen während der Therapie positiv beeinflusst werden.

Quelle: Deutscher Kongress für Orthopädie und Unfallchirurgie (DKOU 2014). Berlin, 28.-31.10.2014. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2014. DocWI36-605
Quelle:
doi: 10.3205/14dkou227, urn:nbn:de:0183-14dkou2271